L5

2020-2021

Davidsfonds: Kortverhaal - thema 'schatten'

Naar jaarlijkse gewoonte namen we deel aan de Davidsfondswedstrijd. We moesten een kortverhaal schrijven in het thema van 'schatten'.
De leerlingen konden vrijwillig deelnemen hieraan.
Vandaag was dan de prijsuitreiking.
De 1ste plaats gaat naar Gisele, top!
De 2de plaats naar Lisa en de 3de plaats naar Manon.
Proficiat hoor, dames. 

Nederlands/W.O.: Reclamewijs

In de lessen W.O. en Nederlands (wervende teksten) zijn we druk bezig met het bekijken van reclame: hoe pakken reclamemakers het aan, welke trucjes gebruiken ze om ons te overtuigen, waar vinden we allemaal reclame, is het altijd betrouwbaar,...? 
Om ons extra 'reclamewijs' te maken, speelden we enkele spelletjes in het thema van reclame via de computer.
Mochten jullie het thuis nog eens willen uitproberen: •http://reclamewijs.ugent.be/

Beeld: Paultje in het museum (Abstracte kunst)

De leerlingen van het vijfde leerjaar kregen een opdracht: Paultje komt binnen enkele dagen op bezoek en hij verwacht dat wij van ons klaslokaal een museum maken. Niet zomaar een museum, maar wel een museum met abstracte kunst!
We hebben ons dus eerst verdiept in abstracte kunst - wat is dit precies? We hebben enkele voorbeelden bekeken. 
Daarna hebben we geëxperimenteerd met ons materiaal - klei. We maakten een klein bolletje, een lange worst en dan een zo hoog mogelijke toren. 

Techniek: Kerstmarkt goes online: kersthangers uit zoutdeeg

Jammer genoeg is er dit jaar geen gezellige kerstdrink.
Elk jaar knutselen de kinderen steeds een leuk presentje die we dan op onze kerstmarkt te koop aanbieden. Ook nu zijn de kinderen aan de slag gegaan om mooie kerstknutsels te maken.
Vandaar gaat de kerstmarkt online dit jaar.
Je vindt hieronder enkele foto's van hetgeen we maakten in de klas. 
Het kost €3 voor de set kersthangers. Dit mag je in een enveloppe meebrengen naar school.
De opbrengst van de verkoop is ten voordele van het verfraaien van onze speelplaats.

Lieve groetjes

 

Beeld: Guernica

We werkten deze les rond het schilderij 'Guernica' geschilderd door Pablo Picasso. 
We bekeken de geschiedenis rond de Spaanse burgeroorlog en konden zo de grauwe (zwart - wit - grijs) kleuren linken aan het schilderij.
Alsook gingen we op zoek naar welke figuren/personen/voorwerpen we allemaal zagen op het schilderij. 
Door middel van een brainstorm verzamelden we woorden die we linken aan de oorlog. 
Zelf gingen we aan de slag door te starten met willekeurige stukken uit de krant te knippen en over het blad heen te kleven. 

Complimentje

In de klas zitten we niet met 16, maar met 17 leerlingen. De 17de klasgenoot is 'complimentje', de luiaard (het dier ;-)). 
Elke maandag wordt complimentje bij iemand verstopt: in de bank, jaszak, pennenzak,... De persoon die Complimentje heeft, is de ganse week verantwoordelijk om iedereen oprechte complimenten te geven. Op vrijdag raden we dan wie deze week Complimentje had.

Deze ochtend kwamen we toe in de klas en hadden we allemaal een complimentenkaartje gekregen.

Benieuwd wie het deze week is... :-)

 

Muziek: Pennenzakkenrock

Tijdens de les muziek gingen we opzoek naar simpel materiaal om muziek mee te maken.
Dit deden we aan de hand van onze pennenzak. We experimenteerden met de verschillende voorwerpen (scharen, latten, pennen, rits van de pennenzak,...) en hun geluid. 
Aan de hand van een grafische partituur maakten we ons eigen muziekstuk met materiaal uit onze pennenzak.
 

Pagina's

Abonneren op L5