Techniek gebruiken : weeftechniek (paasmandje)
De leerlingen zijn al volop begonnen aan hun paasmandje.
Ze doen dit volgens de weeftechniek.
Ze volgen een serieus stappenplan, waarbij elke stap cruciaal is voor het vervolg.
De leerlingen zijn al volop begonnen aan hun paasmandje.
Ze doen dit volgens de weeftechniek.
Ze volgen een serieus stappenplan, waarbij elke stap cruciaal is voor het vervolg.
In W.O. zijn we druk bezig met het thema 'Money, money, money'.
We leren over de verschillende munteenheden binnen Europa, bitcoins, de werking van een bankkaart, sparen of uitgeven,...
Een praktisch iets is natuurlijk een portefeuille. Uit een tetrabrik maakten we een portefeuille. Dit maakten we aan de hand van een stappenplan.
Naar jaarlijkse gewoonte namen we deel aan de Davidsfondswedstrijd. We moesten een kortverhaal schrijven in het thema van 'schatten'.
De leerlingen konden vrijwillig deelnemen hieraan.
Vandaag was dan de prijsuitreiking.
De 1ste plaats gaat naar Gisele, top!
De 2de plaats naar Lisa en de 3de plaats naar Manon.
Proficiat hoor, dames.
In de lessen W.O. en Nederlands (wervende teksten) zijn we druk bezig met het bekijken van reclame: hoe pakken reclamemakers het aan, welke trucjes gebruiken ze om ons te overtuigen, waar vinden we allemaal reclame, is het altijd betrouwbaar,...?
Om ons extra 'reclamewijs' te maken, speelden we enkele spelletjes in het thema van reclame via de computer.
Mochten jullie het thuis nog eens willen uitproberen: •http://reclamewijs.ugent.be/
Binnenkort is het weer Valentijn.
In de les media maakten we met de app Photoshop een collage met verliefde vingerpoppetjes.
Fase 1: Waarnemen
Herhalen van de reeds aangeleerde vormen : cirkel, driehoek, vierkant, rechthoek, vijfhoek ...
Kennismaking met abstracte kunstwerken met vormen , kunstenaar Lewy e.a.
Fase 2 en 3: Verwerken en vormgeven
Eerste les: We kiezen elke keer 1 vorm en teken (met potlood) de omtrek. Dit herhalen we telkens met verschillende vormen. Daarbij trachten we ook wat te letten op de compositie. Zo bekomen we een soort wirwar van lijnen die nieuwe vormen omlijnen.
Vandaag zijn we gestart met de eerste praktische proef van onze OVSG-toetsen 6de leerjaar.
De leerlingen moesten hun mama of papa interviewen en polsen wie hun idool was toen ze jong waren.
Vandaag zijn de leerlingen gestart met het maken van een presentatie op de computer met daarin alle info die ze van mama of papa kregen. Ze leerden hoe ook ze foto's en filmpjes kunnen uploaden.
De ICT-vaardigheden worden zo grondig getest.
Tijdens ons vierde taalthema hadden we het over kranten en artikels. We interviewden een journalist en schreven zelf een artikel. De journalist daagde ons uit om zelf een artikel te schrijven. Het beste artikel zal in de krant van West-Vlaanderen verschijnen. Hieronder kun je wat foto's terugvinden van ons zoomgesprek. Bekijk zeker ook eens ons klaskrantje.
Om ons WO thema 'Feest' af te sluiten maakten we zelf een Elektrospel. We leerden in dit thema een stroomkring maken en leerden over materialen die geleiden en isoleren. Al deze kennis hadden we nodig om uiteindelijk zelf ons elektrospel te maken. Hieronder kun je de resultaten bekijken :) Nadien testten we elkaars spelletjes uit.
Anthony Breslin is een Australische kunstenaar. Zijn kunstwerken worden gekenmerkt door abstracte gezichten, felle kleuren, verhoudingen die niet kloppen ... Meestal werkt hij zijn beeldend werk af met 3D-kenmerken, zoals knopen, wasknijpers, ogen ...
Wij probeerden een kunstwerk in het genre van Breslin te maken. Iedereen gaf er zijn eigen toets aan. Wat een schitterende resultaten!