Valentijn
Voor de vakantie was het Valentijn. We hebben een werkje gemaakt in de stijl van Burton Morris.
Voor de vakantie was het Valentijn. We hebben een werkje gemaakt in de stijl van Burton Morris.
Tijdens de lessen Nederlands ging het rond wervende teksten. De kinderen hebben in groepjes een poster gemaakt voor een tweedehandsmarkt.
Mmmm, we maakten super lekkere wafels. Eerst wogen ze alles af en mengden het deeg goed. Vervolgens maakten ze zelf hun eigen wafeltjes. Als ze klaar waren dan konden ze smullen van hun zelfgemaakte wafels. Wat was dat lekker!!!
Ons 4de thema van WO was 'Feest'. Daar hebben we verschillende proefjes uitgevoerd. Hoe ziet een gekookt ei/ rauw ei eruit? Wat is een goede geleider en wat niet? Wat neemt meer volume in? Ijs of water? ..... Tijdens dit thema hebben we heel wat bijgeleerd.
De kinderen keken naar een filmpje over een eekhoorn en een vleermuis. De ene leeft overdag de andere 's avonds. Maar wat gebeurt er als die twee nu in elkaar lopen? De kinderen leerden met blauwe/witte/zwarte verf mengen om zo donker- en lichtblauwe verf te maken. Nadien maakten ze een boom waarin de dieren zaten.
De kinderen brachten verschillende soorten herfstbladeren mee naar de klas. Ze kregen een stappenplan en de juf legde uit wat ze moesten doen. Eerst moesten ze de bladeren overtekenen en de nerven duidelijk zichtbaar maken. Vervolgens moesten ze in elk stukje van het blad patronen tekenen. Wanneer ze klaar waren, moesten de kinderen alles overtrekken met zwarte stift. Uiteindelijk verfden ze de witte vlakken rond de bladeren in een kleur naar keuze. Hieronder enkele foto's met mooie eindresultaten.
De kinderen kregen een bestaande melodie 'Hoedje van papier' en daarop moesten ze zelf in groepjes een tekst verzinnen. Ze kregen hiervoor een blad met de tekst 'hoedje van papier' in stukjes gehakt. Zo konden ze onder iedere lettergreep zelf hun tekst invullen.
Dit is geen makkelijke opdracht maar ze hebben dit heel goed gedaan.
De kinderen hadden de laatste dag voor de vakantie een kerstontbijt. Ze namen zelf hun ontbijt mee van thuis. Na het lekker smullen en keuvelen was het tijd om de beentjes te strekken.
Begin dit schooljaar zijn we met een nieuwe WO- methode begonnen. De kinderen kregen verschillende soorten voedingsmiddelen en moesten dan in groepjes overleggen als het bitter, zout, zoet of zuur was.
Daarna mochten ze wortelen proeven in verschillende structuren. Ten slotte mochten ze iets proeven zonder dat ze wisten wat het was. Leuke start om kennis te maken met ons nieuw thema.