L6

2017-2018

Inleefatelier "Achter de muur"

Vandaag gingen we naar Roeselare. In de voormiddag brachten we een bezoek aan Studio Globo. Daar namen we deel aan een workshop rond kansarmoede. 

In de klas hebben we dit project grondig voorbereid en maakten we kennis met veel verschillende mensen. Vandaag kunnen we eindelijk een kijkje nemen op alle plaatsen waar we in de klas over hebben gepraat : het buurthuis, het appartement van Sammy, het huis van Kimani, de oude fabriek, de dierbare dingen muur ...

Iedereen kreeg een taak en op het buurtfeest toonde elk groepje wat ze hadden voorbereid.

Huis van de voeding

Tijdens onze uitstap naar Roeselare gingen we in de namiddag naar "Het huis van de voeding".

Tijdens een interactieve quiz kwamen we meer te weten over gezonde voeding. Sommige dingen wisten we al, van andere zaken keken we toch even raar op.

Na de quiz gingen we aan de slag in het Joblab. Iedereen kreeg een tablet en we mochten na een klein woordje uitleg allemaal aan de slag. We konden spelletjes spelen, opdrachten uitvoeren en een quiz spelen. Dit allemaal in het teken van voeding. Het werd een leuke en leerrijke namiddag.

Veldloop

Naar jaarlijkse gewoonte namen we met onze school ook dit jaar deel aan de veldloop die werd georganiseerd door de gemeente.

Iedereen deed zijn uiterste best en kreeg na afloop een wel verdiende medaille. Proficiat allemaal! 

Taalles Spreken en Luisteren

De leerlingen hadden tijdens een vorige les spreken een magische figuur bestudeert: een trol, een kobold, een kabouter, ...

Nu moesten ze aan de andere leerlingen van de klas vertellen wat er allemaal bijzonder is aan hun figuur. De leerlingen moesten noteren wat ze wilden onthouden, want volgende week moeten ze zelf een magische verhaal schrijven.

 

2016-2017

Inleefatelier India

Na 2 weken te hebben gewerkt in de klas rond het land India, was het tijd voor een leuke afsluiter! We reden naar het inleefatelier van Studio Globo in Roeselare. Daar kregen alle leerlingen een Indiase naam en taak. Ze gingen aan de slag en waanden zich gedurende een halve dag een Indiaas meisje of een Indiase jongen. 

Wat we al die tijd in de klas hadden voorbereid, werd nu werkelijkheid. 

Filmmuseum

Met de 3de graad brachten we een bezoek aan Michels Filmmuseum te Roeselare. Dit is de plek bij uitstek waar je als bezoeker terug kan gaan in de tijd om te ontdekken hoe het er vroeger aan toe ging bij het opnemen en projecteren van films.

 

Kennismaking met het land India

India komt vaak in de actualiteit. Jammer genoeg zijn de beelden nogal eenzijdig: natuurrampen, menselijke ellende, ... Maar hoe mensen werkelijk wonen en leven in India komen we vaak niet te weten.

Aan de hand van het project "Wonen en leven in India" maakten de leerlingen kennis met 3 Indiase leeftijdsgenoten van wie ze de familie, vrienden, hobby's en dromen leerden kennen.

Week van de amateurkunsten

Deze week werd er extra aandacht gevraagd voor de amateurkunsten.

Michael en Nicholas Vandekerckhove volgen les aan de muziekacademie in Oostende. Daar volgen ze allebei les om "cornet" te spelen. In de klas kregen ze even de kans om wat meer uitleg te geven over hun hobby en ze brachten ook enkele muziekstukjes.

De andere leerlingen waren alvast enthousiast!

 

OVSG-toets techniek: maak een kledingstuk

Voor de eindtoets techniek moesten de leerlingen van het 6de leerjaar zelf een kledingstuk ontwerpen.

Daarna moesten ze zelf een weefgetouw maken. Hoe dat moest? Het internet hielp ons op weg! Als het weefgetouw klaar was, konden we beginnen weven. Elke leerling maakte een vierkant lapje stof met wol. Al deze lapjes werden aan elkaar genaaid tot ons kledingstuk.

Het resultaat mag gezien worden! Goed gedaan!

Pagina's

Abonneren op L6