L4

2016-2017

Verkeerslessen met de politie

Zoals elk jaar kwamen er twee agenten naar onze school om de leerlingen van het 4de leerjaar verkeerslessen te geven. 's Morgens kwamen de agenten in de klas 'theorielessen' geven. Er volgde ook een leuk verkeersspel waarin getest werd wie de tekens van de agenten goed had begrepen. In de namiddag gingen we dan met de fiets op pad. Eerst was er een fietscontrole, daarna oefenden we onze fietsbehendigheid op een verkeerparcours en uiteindelijk gingen we met de politie een eindje fietsen in de schoolomgeving.

Verkeerslessen met de politie

Zoals elk jaar kwamen er twee agenten naar onze school om de leerlingen van het 4de leerjaar verkeerslessen te geven. 's Morgens kwamen de agenten in de klas 'theorielessen' geven. Er volgde ook een leuk verkeersspel waarin getest werd wie de tekens van de agenten goed had begrepen. In de namiddag gingen we dan met de fiets op pad. Eerst was er een fietscontrole, daarna oefenden we onze fietsbehendigheid op een verkeerparcours en uiteindelijk gingen we met de politie een eindje fietsen in de schoolomgeving.

Op onderzoek in de groene speelplaats

Ons nieuwe WO thema heet 'Op speurtocht in de berm'. Dus trokken we samen naar de onze bloemenweide achter het gebouw van de kleuters en gingen we op zoek naar alles wat er leeft en groeit. We waren voorzien van het nodige exploratiemateriaal zoals vergrootglaasjes en natuurgidsen.
Iedere groep moest een opdracht uitvoeren.Het was een leerrijke les en er werden heel wat planten en dieren ontdekt.

De vierkante meter

Tijdens de lessen meten leerden we iets nieuw: de vierkante meter! Om eens te zien hoe groot een vierkante meter nu precies is, trokken we samen naar de speelplaats. Daar tekenden we allerlei vierkante meters. Ook onderzochten we hoeveel vierkante decimeters in een vierkante meter passen. Natuurlijk legden we onze vierkante meter niet volledig vol met vierkante decimeters, maar werkten we op een handige manier.
Zo ontdekten we de volgende formule: basis x hoogte

Zeeklassen dag 4

Tijdens de laatste dag van onze zeeklassen leerden we zelf fishsticks maken. En daarna mochten we ze ook lekker opeten.
Mmmmmmmm ... ze waren heerlijk!
In de namiddag bouwden we met de hele klas een groot zandkasteel. Ons fort bleef erg lang staan, maar uiteindelijk won de zee toch de strijd.

Zeeklassen dag 3

Op het programma stond deze ochtend normaal 'Windpainting', maar door het slechte weer viel dit letterlijk in het water. Maar gelukkig werd er meteen gezorgd voor een andere activiteit 'James en Co'. We maakten kennis met werken van James Ensor en leerden een marinetekening maken in de stijl van Ensor. In de namiddag gingen we naar school om deze creatieve en kunstzinnige dag verder te zetten. Omdat de zon toen wel scheen, kleurden we zand met krijt en probeerden we op die manier toch nog wat te 'windpainten'. Nadien experimenteerden we nog wat met wasco's en ecoline.

Zeeklassen dag 2

Deze ochtend brachten we een bezoek aan de ontmijningsdienst in het Eugermin (marinebasis). Daar zagen we de papa van Arco. Daarna leerden we knopen maken in het Maritiem Instituur Mercator (de zeevaardschool). Na deze interessante en leerrijke ochtend, brachten we in de namiddag een bezoek aan Fort Napoleon. Het was opnieuw een zeer leuke, leerrijke dag!

Techniekles: een telefooncentrale maken

Tijdens ons WO thema 'Hei, hallo!' leerden we heel wat over communiceren en geluid. We leerden over veilig omgaan met hedendaagse communicatiemiddelen zoals chat, Facebook, Twitter ...
We leerden ook over de geschiedenis van de telefoon.

Verder kregen de leerlingen de opdracht om een telefooncentrale te maken. Deze moest wel aan enkele voorwaarden voldoen:

Pagina's

Abonneren op L4