L3

2018-2019

KIVA : overnachting op school

Het was eindelijk zover. Na veel gezaag werd de knoop doorgehakt : we bleven overnachten op school.

De meeste leerlingen waren van de partij en ook de zon. Wat had je nog meer nodig?

Zo zag onze planning er uit.

1 Plaats innemen in de eetzaal

2 Waterspelletjes spelen

3 Eten : aperitiefje drinken, chips, frituurhapjes, frietjes, hotdogs met koude groenten en ui

4 Nog wat spelen op de speelplaats

5 Pyjama's aan

6 Gezelschapsel spelen

7 Kijken naar een film en terwijl popcorn eten

8 Gaan "slapen"

Bijententoonstelling

Bijen zijn zeer belangrijke diertjes voor het behoud van de natuur en de wereld.

Daarom leek het me wel interessant om er iets meer over te weten te komen.

In het Staf Versluyscentrum kregen de leerlingen heel wat uitleg van een imker.

Conclusie : bijen doen mensen gene kwaad, tenzij ze zich aangevallen voelen.

Nadien aten we er onze boterhammen op.

Normaal stond het speelplein vervolgens op het programma.

Maar omdat het zo warm was, wilden de leerlingen liever wat afkoeling gaan zoeken op het strand.

Schoolreis Bellewaerde

We waren er weer klaar voor : onze jaarlijkse schoolreis naar Bellewaerde.

Het was alweer een zeer leuke dag en buiten een enkele regenbui na, was het ook een zonnige dag.

De leerlingen amuseerden zich en hielden zich mooi aan de afgesproken tijden.

Volgend jaar doen we dit nog eens over!

MV / Beeld : windpainting

Een middagje op het strand.

We gingen met de fiets naar Horizon Educatief.

Daar leerden de leerlingen enkele werken kennen van de kunstenaar Bob Verschueren, vooral vergankelijke kunst.

Leerlingen gingen vervolgens zelf aan het werk op het strand.

- Maak een kunstwerk in het zand

- Gebruik alle materialen die je rondom je kan vinden

- Gooi er gekleurd poeder op

- Alle werkejes nadien bekijken en bespreken

Het was een zeer leuk middag.

Techniek maken : windmolen

Leerlingen kregen als techniekactiviteit een nieuwe uitdaging : maak een goed draaiende windmolen.

Voor de eerste keer moesten ze er ook alleen aan werken.

Eerst gingen ze zomaar wat experimenteren o dan te beseffen dat het helemaal niet zo eenvoudig is.

Wie niet creatief was, mocht op de Ipad gana zoeken hoe het gemaakt wordt.

De resultaten waren behoorlijk goed en er werd zelfs één gemaakt van lepels.

Beeld : POINTILLISME

Leerlingen leerden een nieuwe kunststroming kennen : het pointillisme.

1 Kunstwerken bekijken

2 Bespreking : Wat valt op?

3 Aan het werk

4 Evalueren

Materialen die mochten gebruikt worden : penselen (in alle diktes), wattenstaafjes)

Aan de hand van een kleurencirkel konden leerlingen zien welke kleuren ze konden combineren.

KIVA

In de klas worden heel wat KIVA - lessen gegeven.

Doel is om de leerlingen op een goede manier te leren omgaan met elkaar.

Een positief klasklimaat is een eerste stap om ruzies en pesterijen te voorkomen.

Wat deden we?

- Per twee werken aan een (moeilijke) opdracht

Leerlingen gaven een hand aan een partner. Ze hadden dus elk één hand over. Ze moesten een opdracht doen, waarbij je eigenlijk beide handen nodig hebt.

vb : een jas aandoen en dichtdoen, veters knopen, figuurtje knippen uit blad papier, ...

- Complimenten geven

Toneel KIVA

Pesten, het is een probleem dat we op school zeker willen vermijden.

Op een educatieve, interactieve en ludieke manier werd de leerlingen uitgelegd hoe ze moeten omgaan met pesten.

  • zeggen aan de pester dat het niet leuk is
  • pestkop negeren
  • zeker praten met de ouders
  • jezelf gelijkwaardig voelen aan anderen

TECHNOPOLIS on tour

Neen naar Mechelen gaan, zou oks teveel kosten.

Maar we hadden geluk, want TECHNOPOLIS kwam naar Bredene.

In een overvolle zaal liet iemand zien wat gassen zijn en wat ze allemaal kunnen doen.

Nadien kregen de leerlingen nog een gratis toegangsticket voor TECHNOPOLIS.

Geef toe, ze hadden zeker geen reden tot klagen.

Pagina's

Abonneren op L3