L3

2016-2017

Techniek : pizza Bambino

We maakten vandaag in de klas een pizza Bambino.

We hadden het filmpje al eens bekeken op "njamtv" (pizza van de kok Peppe).

Leerlingen waren zeer enthousiast.

Ze werden in 3 groepen verdeeld.

Elke groep kwam bij de leerkracht om de pizza te maken aan de hand van een stappenplan.

Alle groepen slaagden erin om een pizza te maken en nog belangrijker ...

ZE VONDEN HET ALLEMAAL SUPERHEERLIJK!

Een geslaagde middag dus.

Techniek : een windmolen

Nogmaals een technieklesje.

Nu moesten de leerlingen eens alleen aan het werk.

Ze kregen enkel een korte uitleg en een doelstelling: de molen moet draaien als je blaast.

Materiaal mochten ze kiezen, maar aanwezig was : papier, rietjes, prikkers, plakband, splitpennen, ...

Wie na een tijdje nog geen idee had hoe erana te beginnen, kon gebruik maken van een stappenplan.

Velen slaagden erin om een goede windmolen te maken. Proficiat!

Schoolreis BELLEWAERDE

Het was alweer zover: onze jaarlijkse schoolreis naar Bellewaerde was weer een feit.

De weermannen voorspelden een "mindere" dag, maar het werd een stralende dag.

De zon was nagenoeg de ganse dag van de partij.

Wie niet van de partij was : overig volk.

Leerlingen hoefden nergens lang aan te schuiven.

Zo slaagden we erin om alle attracties te doen.

Het werd alweer een onvergetelijke dag.

Techniekles : een brug bouwen

Een nieuwe uitdaging voor de kinderen:

Maak een brug die zoveel mogelijk gewicht kan dragen.

Er werden enkele foro's en filmpjes getoond van goede bruggen.

De brug zelf moest gemaakt zijn van papier / karton, maar ook andere hulpmiddelen mogen gebruikt worden om het steviger te maken.

Zo gebruikten de leerlingen oa wol en stevig plakband.

De groepen gingen onmiddellijk gertig aan het werk en waren in een mum van tijd klaar.

Alle bruggen werden getest en wat bleek : alle bruggen hielden stand ondanks enkele kilo's aan gewichten erop.

Zaaien (en oogsten)

De lente is (bijna) in het land.

Tijd dus om een bezoekje te brengen aan onze moestuin.

Dit is wat de leerlingen deden:

  • aarde omspitten
  • meststof bij de aarde voegen
  • harken
  • zaaien
  • terug bedekken met aarde
  • water geven

Nu nog goed onderhouden en hopelijk kunnen we er later de vruchten van plukken.

Meetparcour

Tijdens deze meetles kwamen alle onderdelen aan bod.

  • Lengte : de omtrek / lengte schatten en meten van een aantal figuren
  • Inhoud : de inhoud van een aantal flessen schatten en meten
  • Gewicht : het gewicht van een aantal voorwerpen schatten en meten op een balans
  • Oppervlakte : de opppervlakte van 2 "gebouwen" meten
  • Hoeken : de drie hoeken tekenen

Leerlingen werkten in groepjes waarbij op een bepaald teken doorgeschoven werd.

Een leerrijke maar ook leuke les.

Techniek : toren maken

Techniekles : maak een stabiele toren

De leerlingen werden in groepjes verdeeld.

Na bespreking van enkele constructies, mochten de leerlingen aan het werk.

Ze kregen rietjes en plakband.

Met de opgedane kennis moesten ze in staat zijn om een stabiele toren te maken. Liefst ook zo hoog mogelijk.

Evaluatie : de 4 torens waren stabiel. De hoogste toren was zelfs ANDERHALVE METER hoog.

Allemaal zéér goed gewerkt! Proficiat!

LO : voetballen

De eerste voetballes was een leuke.

Leerlingen deden allerlei speelse oefeningen.

- passen naar elkaar

- dribbelen rond een kegel

- slalomen rond kegels

- trappen op een doel (zonder keeper)

- trappen op een doel (met keeper)

Pagina's

Abonneren op L3