L3

2018-2019

KIVA

In de klas worden heel wat KIVA - lessen gegeven.

Doel is om de leerlingen op een goede manier te leren omgaan met elkaar.

Een positief klasklimaat is een eerste stap om ruzies en pesterijen te voorkomen.

Wat deden we?

- Per twee werken aan een (moeilijke) opdracht

Leerlingen gaven een hand aan een partner. Ze hadden dus elk één hand over. Ze moesten een opdracht doen, waarbij je eigenlijk beide handen nodig hebt.

vb : een jas aandoen en dichtdoen, veters knopen, figuurtje knippen uit blad papier, ...

- Complimenten geven

Toneel KIVA

Pesten, het is een probleem dat we op school zeker willen vermijden.

Op een educatieve, interactieve en ludieke manier werd de leerlingen uitgelegd hoe ze moeten omgaan met pesten.

  • zeggen aan de pester dat het niet leuk is
  • pestkop negeren
  • zeker praten met de ouders
  • jezelf gelijkwaardig voelen aan anderen

TECHNOPOLIS on tour

Neen naar Mechelen gaan, zou oks teveel kosten.

Maar we hadden geluk, want TECHNOPOLIS kwam naar Bredene.

In een overvolle zaal liet iemand zien wat gassen zijn en wat ze allemaal kunnen doen.

Nadien kregen de leerlingen nog een gratis toegangsticket voor TECHNOPOLIS.

Geef toe, ze hadden zeker geen reden tot klagen.

Beeld : Miro

Een uitgewerkte les BEELD.

1 Enkele schilderijen bekijken : leerlingen noteren wat hen telkens opvalt

2 Bespreken

3 Aan het werk : Maak een schilderij zoals Miro het ook zou doen

4 Bespreking : Welke kenmerken komen terug?

Techniek gebruiken : ijzerzaagje (kerstboompje)

Naar jaarlijkse gewoonte maken we een kerstboompje om te verkopen op onze kerstmarkt.

Leerlingen moeten zelf de plankjes zagen die ze zullen gebruiken.

Bijna iedereen slaagde erin om toch minstens één plankje zelf te zagen.

Daarna mochten ze naar eigen fantasie aan het werk met de boom.

De resultaten? Die zijn te zien op de kerstmarkt.

Sint op bezoek

Hoog bezoek vandaag.

We mochten opnieuw Sinterklaas en Zwarte Piet verwelkomen.

De leerlingen waren door het dolle heen.

Het is altijd ook spannend als de Sint voorleest uit zijn boek.

En nog spannender ... als hij vertelt welke geschenken de klas krijgt.

Het zijn fantastische geschenken en we zullen er veel plezier aan beleven.

Bedankt en tot volgend jaar!

MV / Beeld en WO / Techniek : een stabiele toren

Aan de hand van foto's werd nagegaan hoe een stabiele toren werd gemaakt.

Aan de hand van het maken van een kaartenhuisje, zagen leerlingen in dat ze vooral driehoeken vormden.

Met rietjes werd aangetoond dat driehoeksverbindingen veel steviger zijn dan andere.

Aan het werk! Opdracht : Maak een zo hoog mogelijke, stabiel toren.

3 groepen werkten met rietjes, twee andere met hout en K'Nex.

Toren van hout bleek al snel niet te lukken (verbindingen lukten niet).

De toren uit K'Nex kreeg snel vorm.

Pagina's

Abonneren op L3