Lagere klassen

2016-2017

ICT: programmeren

Na het maken van examens deze morgen, zorgden we deze middag voor wat meer ontspanning. Met de IPads gingen we aan de slag om te leren programmeren. Spelender wijs leerden we zo verschillende nieuwe vaardigheden en inzichten in de wereld van ICT.

Techniek : pizza Bambino

We maakten vandaag in de klas een pizza Bambino.

We hadden het filmpje al eens bekeken op "njamtv" (pizza van de kok Peppe).

Leerlingen waren zeer enthousiast.

Ze werden in 3 groepen verdeeld.

Elke groep kwam bij de leerkracht om de pizza te maken aan de hand van een stappenplan.

Alle groepen slaagden erin om een pizza te maken en nog belangrijker ...

ZE VONDEN HET ALLEMAAL SUPERHEERLIJK!

Een geslaagde middag dus.

Filmmuseum

Op 4 mei gingen we op bezoek naar het Michels Filmmuseum in Roeselare. Het museum heeft ons niet enkel iets bijgeleerd, maar ook een indruk op ons allen nagelaten. Hoe twee gepassioneerde mannen al dat materiaal door de jaren heen weten te verzamelen. We weten opnieuw heel wat meer over film en cinema.

Verkeerslessen met de politie

Zoals elk jaar kwamen er twee agenten naar onze school om de leerlingen van het 4de leerjaar verkeerslessen te geven. 's Morgens kwamen de agenten in de klas 'theorielessen' geven. Er volgde ook een leuk verkeersspel waarin getest werd wie de tekens van de agenten goed had begrepen. In de namiddag gingen we dan met de fiets op pad. Eerst was er een fietscontrole, daarna oefenden we onze fietsbehendigheid op een verkeerparcours en uiteindelijk gingen we met de politie een eindje fietsen in de schoolomgeving.

Verkeerslessen met de politie

Zoals elk jaar kwamen er twee agenten naar onze school om de leerlingen van het 4de leerjaar verkeerslessen te geven. 's Morgens kwamen de agenten in de klas 'theorielessen' geven. Er volgde ook een leuk verkeersspel waarin getest werd wie de tekens van de agenten goed had begrepen. In de namiddag gingen we dan met de fiets op pad. Eerst was er een fietscontrole, daarna oefenden we onze fietsbehendigheid op een verkeerparcours en uiteindelijk gingen we met de politie een eindje fietsen in de schoolomgeving.

Techniek : een windmolen

Nogmaals een technieklesje.

Nu moesten de leerlingen eens alleen aan het werk.

Ze kregen enkel een korte uitleg en een doelstelling: de molen moet draaien als je blaast.

Materiaal mochten ze kiezen, maar aanwezig was : papier, rietjes, prikkers, plakband, splitpennen, ...

Wie na een tijdje nog geen idee had hoe erana te beginnen, kon gebruik maken van een stappenplan.

Velen slaagden erin om een goede windmolen te maken. Proficiat!

Pagina's

Abonneren op Lagere klassen