K2

2018-2019

Techniek: een hartjes stempel maken

We willen een cadeauzakje maken voor mama met hartjes erop. In de klas beschikken we over zeer veel stempels maar helaas geen hartje. We bespreken nog eens wat stempelen is en experimenteren met enkele materialen en stempels. We gebruiken blokken, proppen papier, vingers, handen, penselen,...

Daarna formuleren we onze probleemstelling: hartjes stempelen.
Juf stelt enkele alternatieven voor en stuurt ons in de juiste richting. We komen uiteindelijk tot het maken van een aardappelstempel.

Sporten is gezond!

In de klas kwamen onze talenten aan bod en ontdekten we heel wat vaardigheden betreffende sporten. We geven demonstraties aan elkaar en vertellen over onze sportvereneging. We leren over teamsporten en individuele sporten, krachtsporten en gevechtsporten, rustige sporten en erg actieve sporten,...

De hele week hebben we vooral zelf veel gesport en bewogen!

Een mondje vol

We praten over mondhygiëne: poetsen onze tanden en tong, flossen,... We knutselen een mond vol tanden en benoemen snijtanden, hoektanden en kiezen, we verwoorden de functie van elke tand en praten over vleeseters, roofdieren,.... Er wordt een rollenspel gespeeld 'Bij de tandarts', schilderen met tandenborstels, spelen een spel 'Krokodil heeft kiespijn,...

Techniek: kleuren mengen + kleur lichter maken

We bespreken de hoofdkleuren en maken een kleurenroos. Eerst experimenteren we om daarna te ontdekken welke kleuren we kunnen mengen om een ander kleur te verkrijgen. Hoe wordt oranje, groen, paars en bruin gemaakt?

We hebben donkergroene verf en lichtgroene maar zouden graag voor onze weide veel schakeringen van groen hebben. Hoe maken we een kler lichter? we ontdekken dat een kleur lichter wordt als we er meer wit bijvoegen.

 

Ridders en prinsessen

We vertoeven in de Middeleeuwen. Dat is heel, heel heel lang geleden, wanneer nog geen auto's, vliegtuigen, fietsen, televisies, computers,...bestonden. We worden ridder, prinses, koning of koningin. De ridders beschermen het kasteel, prinsessen dossen zich uit voor een feest, boeren werken op het land om de kasteelheer te bekoren. We leren de letter 'K' van koning, tekenen kantelen, maken een ridderhelm of prinsessenhoed, improviseren op ons lied van de gekke ridder,...

Geniet van de sfeerbeelden.

Doen alsof/carnaval

Aan de hand van het prentenboek 'Lou viert carnaval' leven we ons in dit belangstellingspunt in. We verkleden ons, spelen rollenspellen, doen gek als een clown, doen een tekendictee, krullenbollen er op los en geven onszelf een feesthoedje, houden een kleuterorkest,....

MV/B lijnen en vormen

Tijdens dit muzische proces doorlopen we eerst enkele fases.

fase 1: waarnemen van lijnen: we gingen overal op zoek naar lijnen en vormen. We benoemden rechte lijn, schuine lijn, kronkels, golven,.. We herhaalden de soorten vormen (driehoek, rechthoek, cirkel, vlek,...)

fase 2 en 3: verwerken en vormgeven:

Pagina's

Abonneren op K2